مجله خانه و خانواده - نکات کاربردی در خانه داری

در این وبلاگ مطالب مربوط به نکات و تکنیک های طراحی و چیدمان دکوراسیون داخلی منزل، آشپزخانه و همچین شیوه و سبک زندگی مطلب گذاشته می شود

مجله خانه و خانواده - نکات کاربردی در خانه داری

در این وبلاگ مطالب مربوط به نکات و تکنیک های طراحی و چیدمان دکوراسیون داخلی منزل، آشپزخانه و همچین شیوه و سبک زندگی مطلب گذاشته می شود

ارگونومی رنگ در معماری آشپزخانه

رنگها در محیط و فضاهایی که ما را احاطه می کنند واقعیت و ظاهری انکار ناپذیر دارند ، آنها به صورت مواد خالص ، تیره ، روشن و خاکستری وجود دارند و توسط نوری که از سطح اشیا reflected توسط بینش و ذهنیت منعکس می شود ، قابل درک هستند. انسان روی سیستم عصبی و بر روان انسان تأثیر می گذارد. بنابراین ، بخشی از تأثیر رنگها به ظاهر و شخصیت مستقل هر رنگ مربوط می شود که می توان آن را قدرت بیان زبان رنگ نامید.

 قسمت دیگر مربوط به وضعیت روحی و روانی مردم است. هنرمندان ، فلاسفه ، محققان و روانشناسان درباره تأثیر رنگ بر روی انسان بسیار صحبت کرده اند. امروزه ، حتی با توجه به نوع انتخاب و استفاده از رنگهای خاص ، خصوصیات روانشناختی و شخصیت افراد را می توان تا حد زیادی درک کرد. رنگ ها نشان دهنده خلق و خو ، فکر ، تعالی و فرهنگ انسان است. رنگ در فضای داخلی یک ضرورت است ، مرد در هر فرهنگ ، ملیت و تاریخی که زندگی می کند ، ترکیبی از اعمال و خواسته ها به شکل رفتار است.

رفتار رنگ هنگام انجام کارهای مختلف بیشمار است. رنگ در همه جا تحمیل می شود. بنابراین ، رنگ یک عملکرد ثابت یا پویا دارد که می تواند خصوصیات تزئینی یا تخریبی در معماری داشته باشد.

 ویژگی هایی وجود دارد که باید برای ایجاد جهت گیری جدید نقاشی دیواری استفاده شود. در کتابهای مختلف رنگ شناسی مانند "کتاب رنگ ایتون" و کتاب "انسان ، معماری و رنگ" ابوالقاسم صدر ، اطلاعاتی در مورد ارگونومی رنگ و طراحی معماری داخلی آشپزخانه آورده شده است که به طور خلاصه در مورد آنها بحث خواهیم کرد در مقاله بعدی

آبی دارای شخصیتی آرام ، تحریک کننده ، منطقی ، خونسرد ، ملایم ، قابل اعتماد و مرموز است و بر سیستم عصبی اثر آرام بخشی دارد. از آنجا که رنگ آبی به عنوان مهار کننده اشتها عمل می کند ، توصیه می شود از این رنگ برای اتاق غذاخوری استفاده نکنید. 

از رنگ آبی در یک آشپزخانه مدرن با وسایل براق و براق استفاده می شود. 

مواد مدرن و ابتکاری در معماری ، مانند ورق های چند سبک - کامپوزیت آلومینیوم Terspa ، که دارای بافت های فلزی ، کروم و تیتانیوم هستند ، بیشترین هماهنگی را با رنگ آبی و استفاده از این مواد به صورت قاب دارند ، رنگ و تم هماهنگی خاصی ایجاد می کند. درخشش فلزی و رنگ های متالیک همراه با آبی روشن ، شیشه ای و کروم راهی عالی برای ساخت ایده هایی است که حس جدیدی از نوآوری و فناوری را القا می کند.

رنگ سبز تازگی ، خلوص و سادگی را تداعی می کند. سبز روشن در یک رنگ بندی ساده هیجان و شادی را برمی انگیزد. سبزی روشن و پر جنب و جوش ، حس زیبایی رشد و نوسازی را تداعی می کند. گیاهان لیمو گزینه خوبی برای آشپزخانه های کوچک هستند که گرما را در فضا تابش می دهند. رنگ بنفش روشن و طیف سبز-آبی از موارد بسیار مهمی در طراحی هستند که در صورت ترکیب فضاهای مدرن و خاصی ایجاد می کنند. این یک محیط بسیار شیک و زیبا ایجاد می کند.

قرمز با اعتماد به نفس ، غالب ، قوی ، فعال ، پویا ، پر از معنی در زندگی ، عصیانگر و هیجان زده است ، و در عین حال ، می تواند آزار دهنده ، آزار دهنده و گیج کننده باشد. استفاده از آن در هر فضای داخلی جلوه های ویژه ای را برای استفاده کنندگان از فضا ایجاد می کند که باید در طراحی داخلی در نظر گرفته شود. به دلیل اثر تحریک کننده رنگ قرمز ، برای مناطقی که دارای تحرک و فعالیت زیادی هستند مانند آشپزخانه مناسب است. 

و از آنجا که رنگ قرمز اشتها را افزایش می دهد ، اغلب در رستوران ها استفاده می شود و کوفته ها گزینه خوبی برای صرف غذای رسمی هستند ، زیرا باعث ایجاد حس طراوت و ارتباط می شوند.

نارنجی رنگی گرم ، شاد و نیروبخش است. این رنگ پرانرژی محسوب می شود. نارنجی از جهات مختلف خوشحال به نظر می رسد و به اندازه زرد آزار دهنده قرمز ، پر از شور و نشاط است. از نارنج برای ناهار خوری استفاده می شود.

رنگ زرد شخصیت دوگانه ای دارد. از یک طرف جذاب و هیجان انگیز است ، از طرف دیگر جذاب و محرک و از طرف دیگر شکننده و با دوام است. رنگ زرد در شکل خالص خود نمادی از هوش و دانش است اما به محض اینکه ظریف و تاریک شود نشانه بی اعتمادی ، خودباوری و تردید است. زرد رنگی تهاجمی و انعطاف پذیر است که به سرعت محو می شود. هیچ رنگی مانند زرد دکوراسیون را روشن نمی کند.

 رنگ زرد بهترین گزینه برای روشن شدن اتاق یا اتاق هایی است که رو به شمال است. این رنگ برای آشپزخانه ها ، اتاق های غذاخوری و اتاق های رو به شمال مناسب است.

رنگ معمولاً روی افراد تأثیر مستقیم دارد. گاهی این تأثیرات دلپذیر ، گاهی ناخوشایند است. ما همچنین به این اثرات واکنش نشان خواهیم داد. ما از تأثیرات مثبت رنگ رضایت داریم و از تأثیرات منفی آن پرهیز می کنیم. این اثر خوشایند بر اخلاق ، رفتار و تعامل ما با دیگران تأثیر می گذارد و بر ارگونومی آشپزخانه و فعالیت های آن تأثیر می گذارد.


ارگونومی به اندازه مناسب جسم و روان انسان گفته می شود. آشپزخانه قطعاً جذاب ترین فضای خانه است ، مخصوصاً خانم ها باید توجه ویژه ای به آشپزخانه خانوادگی خود داشته باشند. بسته به اندازه آشپزخانه ، بیشتر خانواده ها صبحانه ، ناهار یا حتی شام را در آشپزخانه خواهند داشت. امروزه ، درک نادرست از طراحی اساسی آشپزخانه باعث اشتباهات زیادی شده است.

 اگر به خصوصیات جسمی و روحی زنان توجه نکنید ، نمی توانید انتظار داشته باشید که کارآمدترین آشپزخانه پاسخگوی نیازها و خصوصیات روانی و جسمی آنها باشد. در همان زمان ، گسترش زمینه ارتباط بین ارگونومی و معماری با در نظر گرفتن مفاهیم اساسی طراحی صنعتی و معماری داخلی ، ضرورت افزایش تقاضا برای فضای آشپزخانه را ایجاد کرد.

رایج ترین اشتباهات زنان ایرانی در دکوراسیون منزل

بسیاری از افراد در دکوراسیون منازل خود مرتکب اشتباهاتی می شوند که به دلیل تکرار مکرر این اشتباهات ، روزمره می شود. این اشتباهات باعث می شود مردم در خانه گیج و بی قرار شوند و از تزئینات خانه خود ناراضی هستند.

مبلمان نامناسب بخرید

یکی از بزرگترین اشتباهات در دکوراسیون منزل این است که اندازه مبل ها متناسب با اندازه اتاق نیست. بسیاری از افراد ، وقتی می خواهند مبلمان را انتخاب کنند ، فقط به مد آن فکر می کنند و کیفیت ، راحتی و اندازه آن را در نظر نمی گیرند.

برای انتخاب مبلمان علاوه بر اینکه مبلمان شما باید راحت باشد ، بهتر است که آنها متناسب با فضای خانه شما باشند ، یعنی از مبل های بزرگ برای یک اتاق کوچک به ویژه مبل بزرگ استفاده نکنید ، زیرا اندازه اتاق کوچکتر است . برای راهروهای بزرگ از مبل های بزرگ استفاده کنید. برای راهروهای کوچک ، یک مبل دو نفره و دو صندلی راحتی بخرید.

تعداد زیادی کوسن و بالش را روی مبل و تخت قرار دهید.

استفاده از کوسن ها و بالش های رنگی به فضای خانه رنگ می بخشد ، اما اگر در این کار زیاده روی کنید ، یعنی تعداد زیادی بالش و کوسن روی مبل خود قرار دهید ، فضای کافی برای نشستن وجود نخواهد داشت و بسیاری از مهمانان بالش ها را روی زمین قرار می دهند تا جا شوند. نیمکت. ترک کردن .

تخته ها را در ارتفاعات بلند نصب کنید

هنگام سازماندهی چیدمان ، یکی از مهمترین موارد نصب پنل ها در ارتفاع مناسب به گونه ای است که در سطح چشم و یک و نیم متر از سطح زمین قرار بگیرند. نصب تخته ها خیلی زیاد یا خیلی کم اشتباه است.

همه مبل ها را کنار دیوار قرار دهید

برای اینکه جلوه فوری شما زیباتر شود و فضای زندگی شما کوچک به نظر نرسد ، هرگز مبل های خود را به دیوار نچسبانید و آنها را در فاصله کمی از دیوار قرار دهید. اگر فاصله ای از مبل و دیوار ایجاد نکنید ، پس از مدتی لکه هایی روی دیوار ایجاد می شود.

ترس از رنگها

برخی از افراد فقط از یک رنگ در چیدمان منزل خود استفاده می کنند ، که فضای را یکنواخت و خسته کننده می کند ، بنابراین اگر رنگ خاصی را برای دکوراسیون خود دوست دارید ، از رنگ های دیگری که با این نوع رنگ هماهنگی زیادی دارند استفاده کنید ، به عنوان مثال ، برای تزئین از رنگ سفید استفاده کنید. خانه بسیار زیبایی است اما همانطور که بارها در قسمت دکوراسیون دنیای مد مرطوب ذکر شده است ، برای ایجاد تنوع و جلوگیری از فضای یکنواخت بهتر است از رنگ های دیگر به همراه سفید برای دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

پرده ها را در ارتفاع نامناسب نصب کنید

یکی دیگر از اشتباهات معمول تزئین منزل نصب پرده ها در ارتفاع اشتباه است. هرگز پرده ها را در ارتفاع نادرست نصب نکنید تا خانه شما بزرگتر و زیباتر به نظر برسد.

نگران روشنایی منزل نباشید

نور ناکافی یکی از رایج ترین اشتباهات در دکوراسیون است. استفاده نکردن از نور کافی در فضا باعث کاهش زیبایی دکوراسیون شما می شود ، بنابراین از نور مناسب در فضای زندگی خود استفاده کنید. در دکوراسیون منزل خود از چراغ های رومیزی و چراغ های پایه به عنوان آباژور استفاده کنید و تا آنجا که می توانید از چراغ های کم نور استفاده کنید.

فضای کافی برای مهمان ها وجود ندارد

ایجاد فضای کافی و راحتی برای میهمانان یکی از مواردی است که هنگام راه اندازی اتاق نشیمن باید به آن توجه کنید ، بنابراین در هنگام خرید مبلمان دقت کنید و مبلمان مناسب و راحتی را بخرید که بسیاری از افراد می توانند روی آن بنشینند مانند مبل L.

زیورآلات زیادی خریداری نکنید

در دکوراسیون منزل خود از عناصر تزئینی زیاد استفاده نکنید زیرا این پرده های کوچک و بزرگ باعث پرجمعیت شدن خانه شما می شود ، بنابراین به جای استفاده از آرایه های زیاد ، از دکوراسیون های شیک اما محدود استفاده کنید.

در انتخاب تخته دقت کنید

جدا از طراحی مناسب ، تخته های شما باید با اندازه دیوارهای شما مطابقت داشته باشند ، بنابراین تخته های کوچک را برای دیوارهای بزرگ انتخاب نکنید.

انتخاب لوسترها

در طراحی داخلی ، لوسترها باید در ارتفاع متعادل نصب شوند و مانند بسیاری دیگر اشتباه نکنید که لوستر را خیلی بلند قرار دهید زیرا می خواهید فضای داخلی خانه شما روشن شود نه سقف منزل.

مبل ها نباید مانع حرکت شما شوند

اشتباه رایج دیگر در بهسازی منزل چیدمان مبلمان به گونه ای است که به مانعی در حرکت ما تبدیل شود ، سالن را مسدود کرده و حرکت را دشوار کند. بهتر است مبل را در کنار دیواری رو به لابی قرار دهید تا حس جریان و حرکت بیشتری را به شما منتقل کند.

مبلمان تیره را برای فضاهای کوچک انتخاب نکنید

برای اتاق هایی با سقف کم و فضای کم ، مبلمان با رنگ تیره انتخاب نکنید زیرا باعث کوچکتر و سرزنده تر نشان دادن فضا می شود و از مبلمان در رنگ های خنثی و روشن استفاده کنید.

به خطاهای دکوراسیون از دیدگاه طراحان و دکوراتورهای داخلی نگاه کنید

خطاهای ریز و درشت زیادی در دکوراسیون وجود دارد اما برخی از آنها مورد انتقاد طراحان قرار گرفته اند و می توان گفت که خون آنها در حال جوشیدن است.

-از نوزادی تا نوجوانی ، اتاق خواب کودک شما الگوی یکسانی را حفظ نخواهد کرد ، اما نیازها و سلیقه کودک شما در سال های مختلف تغییر می کند ، بنابراین باید به سلیقه و خواسته های او توجه کنید. دکوراسیون دیوار ، دکوراسیون تخت و سبک اتاق باید با افزایش سن کودک تغییر کند ، به عنوان مثال ، هنگامی که کودک شما وارد مهد کودک و پیش دبستانی می شود ، باید جایزه ای را در اتاق خود طراحی کنید تا جایزه را بگیرید.

-به جای اینکه سالانه فضای خانه را با مبلمان ارزان و بی کیفیت پر کنید ، بهتر است هر ساله یک وسیله مد ارزشمند به خانه خود اضافه کنید ، بنابراین در مدت 5 سال تجهیزات شیک و مفیدی به خانه اضافه کرده اید. . .

-به جای استفاده از دو لوستر در یک اتاق (مانند اتاق نشیمن) ، بهتر است لوسترها را برداشته و به جای ترس از آینه های بزرگ ، از یک آینه بزرگ در آن اتاق استفاده کنید و به راحتی از آنها در دکوراسیون منزل استفاده کنید. استفاده می شود زیرا باعث می شود خانه روشن تر و بزرگتر به نظر برسد.

-چیدمان مبل برای دکوراسیون بسیار مثر است چیدمان مبل در ردیف یا کنار هم قرار گرفتن یک چیز زیبا نیست مبلمان باید بصورت دایره ای چیده شوند تا فضای گفتگوی صمیمی تری ایجاد شود.

آشپزخانه های تک رنگ: 3 استراتژی طراحی تک رنگ

انتخاب طرح رنگی مناسب برای یک فضا می تواند به اجرای استراتژی طراحی شما کمک کند. بعد ، ما در مورد سه استراتژی صحبت خواهیم کرد که از طریق آنها استفاده از تک رنگ می تواند تفاوت ایجاد کند: برجسته سازی ، یکپارچه سازی و منطقه بندی.

1- برجسته سازی

طراحی با یک رنگ در آشپزخانه هنگامی که می خواهید کل فضا یا عناصر آن را مشخص کنید ، یک استراتژی مفید است. به این ترتیب می توانید رنگ را با وسایل متضاد ، برخی از پوشش ها را برجسته کنید یا بر اشیا، ، ظروف و لوازم جانبی تأکید کنید.

کنتراست با وسایلی مانند فر ، گاز ، یخچال و فریزر

 در این آشپزخانه ، معماران از مبلمان و کاشی و سرامیک روی دیوارها ، هر دو به رنگ سبز ، برای برجسته سازی وسایل سیاه استفاده کرده اند.

آشپزخانه زیر با چوب در تضاد است و در دکوراسیون با استفاده از صندلی ها و لامپ های سیاه ، تضاد ایجاد می کند و با رنگ دکوراسیون اتاق نشیمن ارتباط برقرار می کند.

پوشش های ویژه

آشپزخانه در خانه اسکو ، که توسط ijl Architecture طراحی شده است ، نمونه بارزی از نحوه ایجاد آشپزخانه یک رنگ با روکش های داخلی با طرح سفارشی مانند کاشی یا کاغذ دیواری است.

اشیا and و ظروف

معماران TACO آشپزخانه Monte House را با یک پالت تک رنگ نرم در پس زمینه طراحی کردند تا ظروف و سایر عناصر تزئینی را برجسته کند.

2- اتحادیه

انتخاب یک پالت تک رنگ می تواند یک استراتژی موثر برای ترکیب عناصر تشکیل دهنده محیط باشد. هنگام طراحی ، افزودن منطقه جسورتر به آشپزخانه ، آن را به گزینه ای همه کاره و جالب تبدیل می کند. در این موارد ، معماران معمولاً می توانند از تعداد بی نهایت سایه ، سایه و زنگ هر رنگ انتخاب شده استفاده کنند.

3 پارتیشن بندی

برخی از طراحان ترجیح می دهند با تقسیم مناطق ، فضا را مرتب کنند. برخی از آنها از رنگ برای رسیدن به این هدف یا پارتیشن توسط پارتیشن های متحرکی که بنا به کاربرد آشپزخانه باز یا بسته می شوند ، استفاده می کنند.