مجله خانه و خانواده - نکات کاربردی در خانه داری

در این وبلاگ مطالب مربوط به نکات و تکنیک های طراحی و چیدمان دکوراسیون داخلی منزل، آشپزخانه و همچین شیوه و سبک زندگی مطلب گذاشته می شود

مجله خانه و خانواده - نکات کاربردی در خانه داری

در این وبلاگ مطالب مربوط به نکات و تکنیک های طراحی و چیدمان دکوراسیون داخلی منزل، آشپزخانه و همچین شیوه و سبک زندگی مطلب گذاشته می شود

ارگونومی رنگ در معماری آشپزخانه

رنگها در محیط و فضاهایی که ما را احاطه می کنند واقعیت و ظاهری انکار ناپذیر دارند ، آنها به صورت مواد خالص ، تیره ، روشن و خاکستری وجود دارند و توسط نوری که از سطح اشیا reflected توسط بینش و ذهنیت منعکس می شود ، قابل درک هستند. انسان روی سیستم عصبی و بر روان انسان تأثیر می گذارد. بنابراین ، بخشی از تأثیر رنگها به ظاهر و شخصیت مستقل هر رنگ مربوط می شود که می توان آن را قدرت بیان زبان رنگ نامید.

 قسمت دیگر مربوط به وضعیت روحی و روانی مردم است. هنرمندان ، فلاسفه ، محققان و روانشناسان درباره تأثیر رنگ بر روی انسان بسیار صحبت کرده اند. امروزه ، حتی با توجه به نوع انتخاب و استفاده از رنگهای خاص ، خصوصیات روانشناختی و شخصیت افراد را می توان تا حد زیادی درک کرد. رنگ ها نشان دهنده خلق و خو ، فکر ، تعالی و فرهنگ انسان است. رنگ در فضای داخلی یک ضرورت است ، مرد در هر فرهنگ ، ملیت و تاریخی که زندگی می کند ، ترکیبی از اعمال و خواسته ها به شکل رفتار است.

رفتار رنگ هنگام انجام کارهای مختلف بیشمار است. رنگ در همه جا تحمیل می شود. بنابراین ، رنگ یک عملکرد ثابت یا پویا دارد که می تواند خصوصیات تزئینی یا تخریبی در معماری داشته باشد.

 ویژگی هایی وجود دارد که باید برای ایجاد جهت گیری جدید نقاشی دیواری استفاده شود. در کتابهای مختلف رنگ شناسی مانند "کتاب رنگ ایتون" و کتاب "انسان ، معماری و رنگ" ابوالقاسم صدر ، اطلاعاتی در مورد ارگونومی رنگ و طراحی معماری داخلی آشپزخانه آورده شده است که به طور خلاصه در مورد آنها بحث خواهیم کرد در مقاله بعدی

آبی دارای شخصیتی آرام ، تحریک کننده ، منطقی ، خونسرد ، ملایم ، قابل اعتماد و مرموز است و بر سیستم عصبی اثر آرام بخشی دارد. از آنجا که رنگ آبی به عنوان مهار کننده اشتها عمل می کند ، توصیه می شود از این رنگ برای اتاق غذاخوری استفاده نکنید. 

از رنگ آبی در یک آشپزخانه مدرن با وسایل براق و براق استفاده می شود. 

مواد مدرن و ابتکاری در معماری ، مانند ورق های چند سبک - کامپوزیت آلومینیوم Terspa ، که دارای بافت های فلزی ، کروم و تیتانیوم هستند ، بیشترین هماهنگی را با رنگ آبی و استفاده از این مواد به صورت قاب دارند ، رنگ و تم هماهنگی خاصی ایجاد می کند. درخشش فلزی و رنگ های متالیک همراه با آبی روشن ، شیشه ای و کروم راهی عالی برای ساخت ایده هایی است که حس جدیدی از نوآوری و فناوری را القا می کند.

رنگ سبز تازگی ، خلوص و سادگی را تداعی می کند. سبز روشن در یک رنگ بندی ساده هیجان و شادی را برمی انگیزد. سبزی روشن و پر جنب و جوش ، حس زیبایی رشد و نوسازی را تداعی می کند. گیاهان لیمو گزینه خوبی برای آشپزخانه های کوچک هستند که گرما را در فضا تابش می دهند. رنگ بنفش روشن و طیف سبز-آبی از موارد بسیار مهمی در طراحی هستند که در صورت ترکیب فضاهای مدرن و خاصی ایجاد می کنند. این یک محیط بسیار شیک و زیبا ایجاد می کند.

قرمز با اعتماد به نفس ، غالب ، قوی ، فعال ، پویا ، پر از معنی در زندگی ، عصیانگر و هیجان زده است ، و در عین حال ، می تواند آزار دهنده ، آزار دهنده و گیج کننده باشد. استفاده از آن در هر فضای داخلی جلوه های ویژه ای را برای استفاده کنندگان از فضا ایجاد می کند که باید در طراحی داخلی در نظر گرفته شود. به دلیل اثر تحریک کننده رنگ قرمز ، برای مناطقی که دارای تحرک و فعالیت زیادی هستند مانند آشپزخانه مناسب است. 

و از آنجا که رنگ قرمز اشتها را افزایش می دهد ، اغلب در رستوران ها استفاده می شود و کوفته ها گزینه خوبی برای صرف غذای رسمی هستند ، زیرا باعث ایجاد حس طراوت و ارتباط می شوند.

نارنجی رنگی گرم ، شاد و نیروبخش است. این رنگ پرانرژی محسوب می شود. نارنجی از جهات مختلف خوشحال به نظر می رسد و به اندازه زرد آزار دهنده قرمز ، پر از شور و نشاط است. از نارنج برای ناهار خوری استفاده می شود.

رنگ زرد شخصیت دوگانه ای دارد. از یک طرف جذاب و هیجان انگیز است ، از طرف دیگر جذاب و محرک و از طرف دیگر شکننده و با دوام است. رنگ زرد در شکل خالص خود نمادی از هوش و دانش است اما به محض اینکه ظریف و تاریک شود نشانه بی اعتمادی ، خودباوری و تردید است. زرد رنگی تهاجمی و انعطاف پذیر است که به سرعت محو می شود. هیچ رنگی مانند زرد دکوراسیون را روشن نمی کند.

 رنگ زرد بهترین گزینه برای روشن شدن اتاق یا اتاق هایی است که رو به شمال است. این رنگ برای آشپزخانه ها ، اتاق های غذاخوری و اتاق های رو به شمال مناسب است.

رنگ معمولاً روی افراد تأثیر مستقیم دارد. گاهی این تأثیرات دلپذیر ، گاهی ناخوشایند است. ما همچنین به این اثرات واکنش نشان خواهیم داد. ما از تأثیرات مثبت رنگ رضایت داریم و از تأثیرات منفی آن پرهیز می کنیم. این اثر خوشایند بر اخلاق ، رفتار و تعامل ما با دیگران تأثیر می گذارد و بر ارگونومی آشپزخانه و فعالیت های آن تأثیر می گذارد.


ارگونومی به اندازه مناسب جسم و روان انسان گفته می شود. آشپزخانه قطعاً جذاب ترین فضای خانه است ، مخصوصاً خانم ها باید توجه ویژه ای به آشپزخانه خانوادگی خود داشته باشند. بسته به اندازه آشپزخانه ، بیشتر خانواده ها صبحانه ، ناهار یا حتی شام را در آشپزخانه خواهند داشت. امروزه ، درک نادرست از طراحی اساسی آشپزخانه باعث اشتباهات زیادی شده است.

 اگر به خصوصیات جسمی و روحی زنان توجه نکنید ، نمی توانید انتظار داشته باشید که کارآمدترین آشپزخانه پاسخگوی نیازها و خصوصیات روانی و جسمی آنها باشد. در همان زمان ، گسترش زمینه ارتباط بین ارگونومی و معماری با در نظر گرفتن مفاهیم اساسی طراحی صنعتی و معماری داخلی ، ضرورت افزایش تقاضا برای فضای آشپزخانه را ایجاد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد