مجله خانه و خانواده - نکات کاربردی در خانه داری

در این وبلاگ مطالب مربوط به نکات و تکنیک های طراحی و چیدمان دکوراسیون داخلی منزل، آشپزخانه و همچین شیوه و سبک زندگی مطلب گذاشته می شود

مجله خانه و خانواده - نکات کاربردی در خانه داری

در این وبلاگ مطالب مربوط به نکات و تکنیک های طراحی و چیدمان دکوراسیون داخلی منزل، آشپزخانه و همچین شیوه و سبک زندگی مطلب گذاشته می شود

درک نقش رنگ در آموزش مجازی

این یک واقعیت علمی است که رنگ ها با تأثیرگذاری بر ادراک و برانگیختن احساسات مختلف، نقش مهمی در کمک به یادگیری بهتر افراد دارند. یادگیری و توسعه و طراحی آموزشی باید به افراد در یادگیری بهتر از طریق عوامل روانی کمک کند. بنابراین، هر معلمی باید بداند که چگونه از رنگ ها برای طراحی آموزش مجازی استفاده کند. قبل از اینکه به استفاده از رنگ ها در طراحی آموزشی بپردازیم، لازم است ابتدا به موضوع روانشناسی رنگ ها و یا تاثیر آنها بر روان انسان بپردازیم.


با Adobe Connect آنلاین شوید!

روانشناسی رنگ

وقتی فردی به یک شی نگاه می کند، چشمش با برقراری ارتباط با هیپوتالاموس در مغز، رنگ آن را ثبت می کند. هیپوتالاموس به غده هیپوفیز و غده تیروئید سیگنال می دهد تا مواد شیمیایی ترشح کنند. این مواد شیمیایی بر رفتار فرد تأثیر می گذارد. قدرت رنگ‌ها در تأثیرگذاری بر رفتار افراد به قدری زیاد است که وقتی فردی تصمیم می‌گیرد با یک شی تعامل داشته باشد، 60 تا 90 درصد آن تعامل به دلیل رنگ شی است. بد نیست بدانید که روانشناسی رنگ ها همواره مورد استفاده تیم های بازاریابی سازمان ها در سنین مختلف است و اکنون زمان استفاده از آن توسط طراحان آموزشی آموزش مجازی نیز فرا رسیده است.


ارتباط معنایی رنگ ها

هر رنگ با احساس یا خلق و خوی همراه است و اگر طراح قصد استفاده از آنها را در طراحی آموزش الکترونیکی داشته باشد، درک ارتباطات مهم است. البته باید توجه داشت که اینها فقط دستورالعمل هایی هستند که هیچ مدرک قاطعی ندارند، به عبارت دیگر، قوانین سختگیرانه نیستند. نحوه تفسیر رنگ و تأثیر آن بر او تا حد زیادی به ترجیحات شخصی، تجربیات، تفاوت های فرهنگی، تربیت خانوادگی و اجتماعی و همچنین زمینه فعالیت او بستگی دارد.در ادامه به رنگ ها و احساسات خاصی که هر کدام در افراد برمی انگیزد می پردازیم. لازم به ذکر است که این پیشنهادات کلی تلقی می شوند و همانطور که قبلا گفته شد برای افراد مختلف استثنا وجود دارد.


آبی


آبی به معنای اعتماد، صلح، نظم و وفاداری است و مورد علاقه سازمان های شرکتی است. آب هرگز نباید همراه غذا استفاده شود زیرا گرسنگی را سرکوب می کند و باعث بی اشتهایی می شود.


رنگ زرد


زرد نشان دهنده شادی، سرگرمی یا بازیگوشی است و به همین دلیل توسط برندهایی استفاده می شود که می خواهند مشتریان خود را خوشحال کنند. به عنوان مثال، سازمان هایی که با اسباب بازی ها، شیرینی ها، غذاها، ورزش های ماجراجویی و غیره سروکار دارند. رنگ زرد نیز برای جلب توجه به چیزی استفاده می شود، بنابراین در علائم راهنمایی و رانندگی نیز استفاده می شود.


سبز


سبز با طبیعت، خلاقیت و آرامش همراه است. این رنگ معمولا توسط سازمان هایی استفاده می شود که می خواهند با طبیعت و محیط زیست ارتباط برقرار کنند. سبز همچنین با امنیت و "انجام کارها" مرتبط است، بنابراین می توان از آن به عنوان یک فراخوان برای اقدام (CTA) در دوره های آموزشی مجازی استفاده کرد.


نارنجی


نارنجی در عین حال که حس فوریت را ایجاد می کند سرگرم کننده است. او بسیار جذاب و در عین حال بسیار پرانرژی است به همین دلیل گاهی اوقات فشار زیادی به بیننده وارد می کند. به همین دلیل شرکت های تجارت الکترونیک از دکمه نارنجی «افزودن به سبد خرید» استفاده می کنند. در دوره‌های آموزشی مجاز، نارنجی را می‌توان برای مکان‌هایی که دانش‌آموز باید روی دکمه کلیک کند، استفاده کرد.


مشکی


مدت هاست که رنگ مشکی با تجمل، کمال، اغواگری، ظرافت، جاودانگی همراه بوده و حس کلاسیک را ایجاد می کند.رنگ مشکی اغلب توسط برندهایی استفاده می شود که محصولات درجه یک را ارائه می دهند. البته در زمینه آموزش مجازی استفاده از رنگ مشکی در طراحی آموزشی بسیار حائز اهمیت است، زیرا رنگی رایج برای متن است.


سفید


سفید یک رنگ بسیار بسیار رایج است که با فضای وسیع، آزادی و اندازه همراه است. وقتی رنگ سفید در کنار رنگ های دیگر قرار می گیرد، به تاکید بر احساسات مرتبط با آن رنگ ها کمک می کند.


چگونه در طراحی آموزش مجازی از رنگ ها استفاده کنیم؟

اکنون که با تاثیر روانی رنگ های رایج آشنا شدید، زمان آن فرا رسیده است که ببینید چگونه می توان از این رنگ ها در طراحی آموزش الکترونیکی استفاده کرد.


کاهش کسالت و انفعال (قرمز)

تحریک فعالیت مغز (زرد)

کاهش برانگیختگی (آبی)

تسکین چشم (سبز)

بهبود دامنه توجه (رنگ های گرم)

توجه مستقیم (رنگ های روشن)

خوانایی بهبود یافته (رنگ های کنتراست)

تقویت یادگیری و درک (کنتراست سیاه و سفید با هم)

حافظه خود را تقویت کنید (تصاویر رنگی)

تنظیم خلق و خو (رنگ های گرم تحریک می کنند، در حالی که رنگ های سرد آرام می کنند).

click here

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد