وبلاگ برای افزایش فروش
اگر کسب و کاری دارید، به بازاریابی، تبلیغات مشغول هستید، اما هنوز فرآیند شناخت مخاطبان هدف خود را انجام نداده اید. بهت قول میدم داری وقت و پولت رو تلف میکنی!
پس از تکمیل این فرآیند، متوجه خواهید شد که رشد کسب و کار، بازاریابی و بهبود هدفمند محصول چقدر می تواند آسان تر باشد. بنابراین در این مقاله با من همراه باشید تا توضیح دهم چگونه مشتری ایده آل خود را پیدا کنیم و چگونه با کمک آنها تجارت خود را توسعه دهیم.
مخاطب هدف کیست؟
مخاطب هدف خود را پیدا کنید
دیدن؛ امروزه ما در دنیایی با بیش از 8 میلیارد نفر زندگی می کنیم. نکته مهم اینجاست که هیچ کسب و کاری نمی تواند بگوید مخاطب محصول یا خدمات من همه آن 8 میلیارد نفر هستند! علاوه بر این؛. حتی اگر به سطح پایین تری بیایید و مثلاً بگویید مخاطب کسب و کار من فقط زنان یا مردان هستند. بازم اشتباه میکنی! زیرا مخاطبان هر کسب و کاری فقط یک ویژگی ندارند، بلکه یک «سری ویژگی های خاص» دارند.
مثلا؛. در پورتال، مخاطبان ما افرادی هستند که دارای یک کسب و کار فیزیکی هستند، علاقه مند به کسب و کار آنلاین، بین 20 تا 45 سال.هستند! بنابراین، مخاطب واقعی گروهی از افراد هستند که قطعا محصول شما برای آنها جذابیت دارد و در کل فرآیند بازاریابی و تبلیغات سعی می کنید آنها را پیدا کنید و آنها را به سمت کسب و کار خود جذب کنید.
راهنمای شناسایی دقیق مخاطبان هدف
همانطور که در بالا گفتم ؛. همه مردم نمی توانند مخاطب شما باشند! این به معنای تبلیغ جذابی است که در وب پست می کنید. هم برای یک زن 45 ساله و هم برای یک دختر نوجوان 17 ساله نمی تواند جذاب باشد! بنابراین باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید تا راحت تر بر آنها تأثیر بگذارید.
با خواندن ادامه مقاله؛. شما متوجه خواهید شد که چگونه کسب و کار خود را بر اساس ویژگی های مختلف آنها هدف قرار دهید. شناسایی در این بین، پیشنهاد می کنم مقاله Persona چیست را بررسی کنید زیرا به شما کمک زیادی می کند.
توجه: برخی از شرکت ها; آنها فقط یک مخاطب هدف ندارند. بلکه بین 2 تا چند دسته از مخاطبان هدف تجارت آنهاست. مثلا یک فروشگاه لوازم خانگی بخشی از مخاطبانش علاوه بر خانم ها آقایانی هم هستند که برای خانم ها، مادران و... خرید می کنند. خودشان هدیه می خرند. در این شرایط ابتدا مراحل زیر را برای تعیین مخاطبان هدف اولیه طی کنید و سپس مجدداً آنها را طی کنید تا دسته بعدی مشخص شود.
1_ ویژگیهای جمعیتشناسی
پیدا کردن مشتری هدف
ویژگیهای جمعیتشناسی مهمترین ویژگیهای مخاطبان هدف شما را پوشش میدهد. در این میان اگر وب سایت داشته باشید، این اطلاعات را به راحتی ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس به شما داده و میگوید که مخاطبانتان چه سن و سال، جنسیت و. ای دارند. در هر حال؛. در قدم اول به این سوالات در مورد مخاطبانتان جواب بدهید:
سن
جنسیت
قومیت
درآمد حدودی
سطح تحصیلات
اشتغال
تحصیلات
2_ موقعیت مکانی
خب، قدم بعدی این است که موقعیت مکانی مشتریانتان را تشخیص بدهید. البته در بعضی کسب و کارها شاید نتوانید این کار را بکنید چراکه مشتریان ممکن است بسیار پراکنده باشند.
در هر حال تعیین موقعیت مکانی مخاطبان هدف؛. به شما کمک میکند تا بر اساس شناخت فرهنگی، جمعیتی، آب و هوایی و. راحتتر به آنها دسترسی پیدا کنید. به عنوان نمونه برند sugarcosmetics یک برند فروش لوازم آرایشی است که زنان را در هند به عنوان مخاطب هدف قرار داده. نکته جالب اینجاست که به دلیل شناخت دقیق موقعیت مکانی مخاطبان هدف، محصولات این برند در روز و در آب و هوای گرم و مرطوب این منطقه، دوام میآورد و بر خلاف دیگر رقبا، توانسته نظر مخاطبان هدف را جلب کند!
با توجه به این موضوع؛.اگر برای شما امکان پذیر است و البته مربوط به محصول و خدمات شماست. فراموش نکنید که مکان مخاطب را درک کنید. مجدداً، اگر یک وب سایت دارید، Google Analytics به شما کمک می کند مکان ها را با کمی دقت پیدا کنید.